Sinds september probeerden al 22.000 illegale transmigranten de oversteek te maken met kleine bootjes naar het Verenigd Koninkrijk. Het overgrote deel deed dat vanaf het Franse grondgebied. Frankrijk investeert daarom fors in materiaal in de strijd tegen de illegale immigratie via het Kanaal.
Frans-Brits akkoord van 62,7 miljoen euro
Frankrijk bestelde al meer dan honderd terreinvoertuigen en boten om de Franse kuststrook te controleren. Dat kadert binnen een groot Frans-Brits akkoord van juli waarbij de Britten 62,7 miljoen euro steun aan de Franse autoriteiten beloofden. Ondertussen pleiten Frankrijk en België voor de inzet van Frontex op ons grondgebied om de bootjes te onderscheppen.
Zonder effectieve terugkeer geen beleid mogelijk
Francken en De Vreese pleiten voor een doorgedreven akkoord tussen het Verenigd Koninkrijk en België om operationeel en financieel op even grote schaal inspanningen te leveren en zo de verplaatsing van de transmigratie naar West-Vlaanderen tegen te gaan: “De Belgische regering weigert bij monde van staatssecretaris Mahdi een bilateraal akkoord op te stellen met het VK. Hij zegt dat het een Europees probleem is en verwacht de redding van Frontex. Frankrijk heeft wel een bilateraal akkoord met het VK. Het is onbegrijpelijk dat België die boot afhoudt.”
Excuus voor falend terugkeerbeleid
“Frontex kan operationeel een hulp zijn maar zonder een effectief terugkeerbeleid zal dit geen ontradend effect hebben. Staatssecretaris Mahdi onderzoekt nu al maanden of hij een PCR-test verplicht kan maken in de gesloten centra. Dit argument gebruikt hij nu al maanden als excuus voor het falend terugkeerbeleid. Tijd om een serieuze tand bij te steken,” besluiten Francken en De Vreese.